Για τη έργο του Στρατή Μυριβήλη «Η ζωή εν τάφω», το οποίο θα σκηνοθετήσει μίλησε ο Τάσος Ψαρράς.
Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος αποκαλύπτει όσα θα δούμε στις οθόνες μας μέσα από τη συχνότητα της ΕΡΤ που επιστρέφει στη μυθοπλασία με ένα από τα πιο εμβληματικά μυθιστορήματα της ελληνικής λογοτεχνίας και εξιστορεί τη φρίκη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου μέσα από μια ερωτική ιστορία.
Ο λοχίας του Πεζικού Αντώνης Κωστούλας καταγράφει σε γράμματα-ημερολόγιο, που στέλνει στην αγαπημένη του, Μυρσίνη, δασκάλα του Παρθεναγωγείου Μυτιλήνης, τις εμπειρίες, τις σκέψεις και τα συναισθήματα του κατά την περίοδο που πολεμάει στο Μακεδόνικο Μέτωπο το 1917.
Ο Τάσος Ψαρράς, δημιουργός της σειράς μίλησε στο «TV Εθνος» για την απόφαση του να ασχοληθεί με τον Μυριβήλη: «.Με τον Μυριβήλη δεν ασχολούμαι για πρώτη φορά. Εχω κάνει ένα ντοκιμαντέρ στη σειρά “Εποχές και συγγραφείς”, που παίχτηκε αρκετές φορές, όπου εκεί ξεδιπλώνεται η προσωπικότητα του συγγραφέα αλλά και το έργο του».
Οπως εξήγησε ο κ. Ψαρράς, η απόφαση για την τηλεοπτική μεταφορά του βιβλίου δεν ήταν μια απόφαση της στιγμής. «Εχω κάνει μια έρευνα μεγάλη που κράτησε δέκα χρόνια. Εχω ταυτίσει μυθιστορηματικά πρόσωπα με τα ιστορικά πρόσωπα και βέβαια υπάρχει αναφορά για τις συνέπειες μιας τέτοιας μεγάλης, ας πούμε απόφασης για την είσοδο της Ελλάδας στον πόλεμο. Υπάρχουν πολλά όμοια στοιχεία με τη σημερινή εποχή. Δηλαδή και τότε ανήκαμε σε μια συμμαχία και τώρα ανήκουμε σε μια συμμαχία. Ευτυχώς τότε δεν υπήρχαν μνημόνια, αλλά υπήρχε συμμετοχή την οποία πλήρωσε ο Ελληνικός λαός με το αίμα του βέβαια».
Σύμφωνα με τον γνωστό σκηνοθέτη, «το βιβλίο του Στράτη Μυριβήλη είναι μια μονοπρόσωπη αφήγηση του ήρωα του Μυριβήλη. Η σειρά χαρακτηρίζει και καταγράφει τα κοινωνικοπολιτικά επεισόδια στην Ελλάδα. Αυτά που γνωρίζουμε, αλλά όχι τόσο καλά». Και ο κ. Ψαρράς προσθέτει: «Η σειρά πραγματεύεται τον έρωτα δύο νέων ανθρώπων μέσα στο κέλυφος ενός παγκοσμίου πολέμου. Υπάρχουν συγκρούσεις, υπάρχουν αγωνίες, υπάρχουν πολιτικές τοποθετήσεις – μην ξεχνάτε ότι είμαστε στην κορύφωση του διχασμού. Η τηλεοπτική μεταφορά δίνει περισσότερες πληροφορίες απ’ ό,τι δίνει το βιβλίο για γεγονότα τα οποία την εποχή εκείνη ήταν λίγο-πολύ γνωστά». Από μια πρώτη ματιά συμπεραίνει κανείς ότι πρόκειται για μια πολυπρόσωπη και φιλόδοξη παραγωγή με υψηλό κόστος. «Πολυπρόσωπη είναι η παραγωγή, μια και συμμετέχουν περισσότεροι από 150 ηθοποιοί» λέει ο εμπνευστής και δημιουργός της σειράς. Απεναντίας, ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι η σειρά δεν είναι ακριβή, καθώς οι αμοιβές δεν καλύπτουν ούτε τις ανάγκες τους, τονίζοντας παράλληλα ότι «λίγο-πολύ όλοι είμαστε σπόνσορες σ’ αυτό το εγχείρημα. Πιστεύουμε σ’ αυτό που κάνουμε και το κάνουμε με φανατισμό».
Για τη σταδιακή επάνοδο της ελληνικής μυθοπλασίας στα προγράμματα των καναλιών, ο κ. Ψαρράς σχολίασε: «Προφανώς διαπίστωσαν ότι ο Ελληνας τηλεθεατής έχει ανάγκη να δει μια ιστορία στη γλώσσα του. Ξέρετε, πάρα πολλοί τηλεθεατές, κατά καιρούς, όταν με βλέπουν στον δρόμο με πλησιάσουν και με ρωτούν γιατί δεν γίνονται καινούργιες δουλειές στην τηλεόραση. Λέγοντας μου, παράλληλα, ότι “δεν έχει κάτι η τηλεόραση”, “δεν μας αρέσει η τηλεόραση”. Λοιπόν η ελληνική λογοτεχνία είναι μια πηγή ατέλειωτη για τη μυθοπλασία στην τηλεόραση. Αρκεί να θυμηθούμε ότι κάποτε η ΕΡΤ είχε πέντε -έξι σειρές την εβδομάδα».