Το «Nomadland», της Κλόε Ζάο, ίσως η πιο ξεχωριστή ταινία για φέτος, ήταν ο μεγάλος νικητής των 93ων βραβείων Όσκαρ αποσπώντας το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας σε μια διαφορετική τελετή απονομής λόγω της πανδημίας, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Union Station, έναν ιστορικό σιδηροδρομικό σταθμό στην καρδιά του Λος Άντζελες, περίπου 12 χιλιόμετρα από το Dolby Theater όπου διεξάγονται παραδοσιακά οι τελετές.
Η Κινέζα δημιουργός Κλόε Ζάο απέσπασε και το Όσκαρ Σκηνοθεσίας και έγινε μόλις η δεύτερη γυναίκα στην ιστορία του θεσμού που κερδίζει στην κατηγορία σκηνοθεσίας μετά την Κάθριν Μπίγκελοου με το «Hurt Locker» και η πρώτη ασιατικής καταγωγής.
«Εκ μέρους των παραγωγών μου, ευχαριστούμε την Ακαδημία και τους συνυποψήφιους μας και όσους μας βοήθησαν για να γίνει αυτή η ταινία, τη συγγραφέα του βιβλίου στο οποίο βασιστήκαμε, όλους όσους έπαιξαν, όσους βρήκαμε στο δρόμο και μας δίδαξαν τι σημαίνει πραγματική καλοσύνη.. Αυτό το βραβείο ανήκει σε όποιον έχει την πίστη και το κουράγιο να παραμένει καλός προς τον εαυτό του και τους άλλους… Το αφιερώνω σε όσους με ενέπνευσαν», δήλωσε η 39χρονη σκηνοθέτις παραλαμβάνοντας το βραβείο.
Η αμερικανική ταινία «Nomadland», ένα ρόουντ μούβι, που παρακολουθεί μια γυναίκα στα 60 της, που όταν χάνει τα πάντα εξαιτίας της Μεγάλης Κρίσης και ξεκινάει ένα ταξίδι στην αμερικανική Δύση με ένα μικρό βαν, έχει αποσπάσει ήδη τον Χρυσό Λέοντα στην Μπιενάλε, τη Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Δραματικής Ταινίας και τέσσερα βραβεία BAFTA της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Ερμηνείες
Ο 83χρονος Σερ Άντονι Χόπκινς κέρδισε το βραβείο Α’ Ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία «The Father» η οποία βασίζεται στην ιστορία ενός ηλικιωμένου άντρα που παλεύει με την γεροντική ανία καθώς αυτή επιδεινώνεται. Ο Χόπκινς κατάφερε να δραματοποιήσει τον ρόλο του και να παρουσιάσει με απόλυτη φυσικότητα τις δυσκολίες και τις συνέπειες της ασθένειας.
Είναι το δεύτερο βραβείο για τον Ουαλό ηθοποιό στην συγκεκριμένη κατηγορία. Η πρώτη ήταν το 1992 για την αξέχαστη ερμηνεία του ως «Χάνιμπαλ Λέκτερ» στην ταινία «Η Σιωπή των Αμνών».
Η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ πρώτευσε στην κατηγορία Α’ Γυναικείου ρόλου κερδίζοντας το τρίτο της Όσκαρ για την ερμηνεία της στην ταινία «Nomadland», ισοφαρίζοντας τους Μέριλ Στριπ, Ντάνιελ Ντέι Λιούις και Τζακ Νίκολσον. Η 63χρονη Αμερικανίδα ηθοποιός απέσπασε το πρώτο Όσκαρ της το 1997 για τον ρόλο της στην ταινία «Fargo» και, 21 χρόνια αργότερα, βραβεύτηκε εκ νέου για την ερμηνεία της στο φιλμ «Οι τρεις πινακίδες έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι». «Θα έπρεπε να κάνουμε… καραόκι με τόσες φωνές που έχουμε εδώ τριγύρω. Δεν έχω λόγια. Ξέρουμε ότι είναι σαν ξιφασκία η δουλειά μας, πρέπει να δώσουμε μάχη για αυτό», δήλωσε η ΜακΝτόρμαντ.
Η Γιουν Γιου- τζουνγκ κέρδισε το Όσκαρ B’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο «Minari». «Ευχαριστώ όσους με ψήφισαν και όλη την οικογένεια της ταινίας, αλλά περισσότερο τον Λι Άιζακ Τσανγκ, γιατί χωρίς εκείνον δεν θα ήμουν εδώ απόψε. Δεν πιστεύω στον ανταγωνισμό… πώς να ανταγωνιστώ την Γκλεν Κλόουζ; Όλες μας είμαστε νικήτριες, απλά σήμερα είχα περισσότερη τύχη» δήλωσε, μεταξύ άλλων, η 74χρονη ηθοποιός από τη Νότια Κορέα που έκανε τους πάντες να γελάσουν απευθυνόμενη στον Μπραντ Πιτ στον οποίο είπε: «Επιτέλους σε γνωρίζω! Που ήσουν όταν κάναμε γυρίσματα στην Τούλσα;».
Ο Ντάνιελ Καλούγια απέσπασε το αντίστοιχο βραβείο στην ανδρική κατηγορία και συγκινημένος το αφιέρωσε στη μνήμη του ανθρώπου που ενσάρκωσε στην ταινία «Judas and the Black Messiah», τον αρχηγό των Μαύρων Πανθήρων Φρεντ Χάμπτον. «Πόσο ευλογημένοι είμαστε που ζούμε σε έναν κόσμο που υπήρξε κι αυτός», είπε ο 32χρονος Βρετανός ηθοποιός.
Η πιο συγκλονιστική στιγμή των Όσκαρ
Τόμας Βίντερμπεργκ: «Κάποιος κοίταζε το κινητό του ενώ οδηγούσε…»
Το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας κέρδισε η ταινία «Another Round» («Άσπρο Πάτο») του Δανού Τόμας Βίντερμπεργκ ο οποίος, στον συγκινησιακά φορτισμένο λόγο του, ευχαρίστησε την Ακαδημία και αφιέρωσε το βραβείο στην κόρη του, την οποία έχασε πρόσφατα σε δυστύχημα.
«Είχα φανταστεί αυτήν τη στιγμή από όταν ήμουν πέντε χρονών κι ετοίμαζα λόγους. Είναι μια ταινία για το πώς μπορείς να χάσεις τον έλεγχο στη ζωή. Θέλω να ευχαριστήσω τη σύζυγό μου μετά τη δύσκολη περίοδο που περάσαμε…
Θέλαμε να φτιάξουμε μια ταινία που να γιορτάζει τη ζωή και κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων συνέβη κάτι απίστευτο. Κάποιος κοίταζε το κινητό του ενώ οδηγούσε και μέσα στο αυτοκίνητο ήταν η κόρη μου.
Πριν σκοτωθεί μου είχε στείλει ένα γράμμα ότι αγαπούσε το σενάριο αυτό. Νιώθω ότι είναι εδώ και με επευφημεί. Το έκανα για εκείνη, σαν φόρο τιμής. Αυτό το βραβείο είναι για εκείνη».
Διακρίθηκαν
Το χρυσό αγαλματίδιο στην κατηγορία καλύτερου σεναρίου απέσπασε η Έμεραλντ Φένελ για το «Promising Young Woman», ενώ για την καλύτερη διασκευή σεναρίου τιμήθηκαν οι Κρίστοφερ Χάμπτον, Φλόριαν Ζέλερ για την ταινία «The Father».
Το Όσκαρ καλύτερης μουσικής πήγε στην ταινία κινουμένων σχεδίων «Soul» και καλύτερο τραγούδι ανακηρύχθηκε το «Fight for You» από το «Judas and the Black Messiah».
Σε ό,τι αφορά τα ντοκιμαντέρ το Όσκαρ για μεγάλους μήκους κέρδισε το «My Octopus Teacher» και για μικρού μήκους το «Colette».
Οι Έλληνες υποψήφιοι
Η φετινή τελετή απονομής των Όσκαρ είχε και ελληνικό ενδιαφέρον με τον πολυβραβευμένο μοντέρ Γιώργο Λαμπρινό ο οποίος ήταν υποψήφιος για το μοντάζ της ταινίας «The Father» του Φλόριαν Ζέλερ, ενώ ο διακεκριμένος διευθυντής φωτογραφίας Φαίδων Παπαμιχαήλ ήταν ανάμεσα στους υποψήφιους για τη διεύθυνση φωτογραφίας της «Δίκης των 7 του Σικάγου» του Άαρον Σόρκιν. Ήταν η δεύτερη υποψηφιότητα στα Όσκαρ για τον Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, μετά με τη «Nebraska» του Αλεξάντερ Πέιν που ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας το 2014. Ωστόσο, αμφότεροι, δεν κατάφεραν να αποσπάσουν βραβείο καθώς αυτό του καλύτερου μοντάζ πήγε στην ταινία «Sound of Metal», ενώ αυτό της φωτογραφίας στην ταινία «Mank».
Χωρίς κεντρικό παρουσιαστή
Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, η τελετή δεν είχε κεντρικό παρουσιαστή, αλλά βασίστηκε σε μια ομάδα λαμπερών προσώπων μεταξύ των οποίων οι Χάρισον Φορντ, Μπραντ Πιτ, Χοακίν Φοίνιξ, Ριζ Γουίδερσπουν, Ρενέ Ζελβέγκερ, ενώ δεν υπήρξε ούτε η παραδοσιακή ορχήστρα, αλλά τη θέση της πήρε ο Questlove (των The Roots) σε ρόλο DJ.
Σε αντίθεση με άλλες βραβεύσεις, όπως τα BAFTAs και οι Χρυσές Σφαίρες, στα φετινά Όσκαρ οι αστέρες του Χόλυγουντ που ήταν υποψήφιοι βρέθηκαν στην εκδήλωση. Οι 170 διάσημοι προσκεκλημένοι δεν φορούσαν μάσκες όσο «έγραφαν» οι κάμερες, ωστόσο τους είχε ζητηθεί να το κάνουν όσο η τελετή βρίσκεται σε διαφημίσεις ή παρουσιάζει εμβόλιμα βίντεο.
Τα βραβεία αναλυτικά
Καλύτερη Ταινία
«Nomadland»
Σκηνοθεσία
Κλόε Ζάο για το «Nomadland»
Α’ Ανδρικός Ρόλος
Άντονι Χόπκινς για το «The Father»
Α’ Γυναικείος Ρόλος
Φράνσις ΜακΝτόρμαντ για το «Nomadland»
B’ Γυναικείος Ρόλος
Γιουν Γιου-τζουνγκ για το «Minari»
Β’ Ανδρικός Ρόλος
Ντάνιελ Καλούγια για το «Judas and the Black Messiah»
Φωτογραφία
Έρικ Μέσερσμιντ για το «Mank»
Διασκευασμένο Σενάριο
Κρίστοφερ Χάμπτον και Φλόριαν Ζέλερ για το «The Father»
Πρωτότυπο Σενάριο
Έμεραλντ Φένελ για το «Promising Young Woman»
Μουσική
«Soul» – Τζον Μπατίστ, Τρεντ Ρέζνορ και Άτικους Ρος
Κοστούμια
Αν Ροθ για το «Ma Rainey’s Black Bottom»
Μοντάζ
«Sound of Metal»
Ήχου
«Sound of Metal»
Καλλιτεχνική Διεύθυνση
Ντόναλντ Γκρέιαμ Μπερτ για το «Mank»
Διεθνής Ταινία
Άσπρο Πάτο (Δανία)
Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
Soul (Pixar)
Ντοκιμαντέρ – Μεγάλου Μήκους
«My Octopus Teacher» της Πίπα Έρλιχ
Ντοκιμαντέρ – Μικρού Μήκους
«Colette»
Οπτικά Εφέ
«Tenet»
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης – naftemporiki