2.528 γυάλινα αρνητικά (φωτογραφικών πορτραίτων) από την Καστοριά και την περιφέρεια της από την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα, του Λεωνίδα Παπάζογλου, δημοπρατούνται από τον μεγαλύτερο και μακροβιότερο Οίκο Δημοπρασιών έργων τέχνης και σπάνιων βιβλίων της Ελλάδας.
Στη συντριπτική τους πλειοψηφία διαστάσεων 130 x 180 mm., και αντίστροφα (στην ενότητα συμπεριλαμβάνεται επιπλέον και ένας αριθμός θραυσμάτων). (2.528)
Μείζονος ιστορικής και καλλιτεχνικής σημασίας ενότητα φωτογραφιών από το αρχείο του Καστοριανού φωτογράφου Λεωνίδα Παπάζογλου (1872-1918), ο οποίος μαζί με τον αδελφό και συνέταιρό του Παντελή, ξεκίνησαν τη σταδιοδρομία τους στα τέλη της δεκαετίας του 1890 και για τις επόμενες δύο δεκαετίες μονοπώλησαν τη φωτογραφική δραστηριότητα στην Καστοριά και την ευρύτερη περιοχή. Το παρόν αρχείο (τμήμα του συνολικού αρχείου γυάλινων πλακών του Λεωνίδα Παπάζογλου, το οποίο φυλασσόταν στο σπίτι του έως το 1993) καλύπτει τη μεταβατική, τόσο από πολιτική όσο και από πολιτισμική άποψη, περίοδο που διένυε η Καστοριά και η ευρύτερη περιοχή της, όπως άλλωστε και ολόκληρη η Μακεδονία στις αρχές του 20ού αιώνα, με ένα σημαντικό κομμάτι να εντάσσεται στην περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα και κατ’ επέκταση στα χρόνια πριν από την απελευθέρωση του 1912.
Το μεγαλύτερο μέρος του αρχείου καλύπτουν αφενός τα ατομικά και ομαδικά πορτραίτα κατοίκων της περιοχής (ανάμεσά τους πορτραίτα αστών αλλά και χωρικών, πορτραίτα επιφανών προσώπων των διαφόρων κοινοτήτων καθώς και οικογενειακά και σχολικά πορτραίτα), αφετέρου τα πορτραίτα στρατιωτικών ή γενικότερα ενόπλων ποικίλης προέλευσης (Έλληνες αντάρτες, Βούλγαροι κομιτατζήδες, Τούρκοι στρατιώτες). Από αυτή την ενότητα ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι φωτογραφίες αγνώστων μακεδονομάχων αλλά και οι μακάβριες σκηνές θυμάτων της σφροδρής σύγκρουσης που ξέσπασε κατά τον Μακεδονικό Αγώνα. Σε μικρότερο βαθμό απεικονίζονται σκηνές από την καθημερινή ζωή (κοινωνικές εκδηλώσεις, γάμοι, κηδείες, γιορτές, αγροτικές εργασίες κ.τ.λ.). Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο φωτογράφος έκανε προσεκτικό ρετούς σε κάθε πλάκα που έβγαζε και κατά συνέπεια το παρόν αρχείο παρουσιάζει ενδιαφέρον και από τεχνική άποψη, όσον αφορά την εφαρμογή του ρετούς στις αρχές του προηγούμενου αιώνα.
Το αρχείο έχει ψηφιοποιηθεί και τμήμα του έχει εκτεθεί (σε εκτυπώσεις υψηλής ευκρίνειας) στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στο Μουσείο Μπενάκη και αλλού. Για την ιστορία του παρόντος αρχείου και την αναλυτική περιγραφή του περιεχομένου του, από όπου αντλήθηκαν και οι παρούσες πληροφορίες, βλ. Λεωνίδας Παπάζογλου. Φωτογραφικά πορτραίτα από την Καστοριά και την περιοχή της την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα, Θεσσαλονίκη, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, 2004 (Α´ έκδοση, Βραβείο καλύτερου φωτογραφικού λευκώματος της χρονιάς).
Περισσότερες πληροφορίες [ΕΔΩ]
Ενδεικτικές φωτογραφίες: